Hållbarhet

En övergång från ett linjärt till ett cirkulärt materialinköp är en nödvändighet för att vi ska möta de globala utmaningarna vi står inför. Det är Solhems fokus när vi upprättar våra hållbarhetsmål som ska vara uppfyllda innan år 2030.

På Solhems tror vi att våra kunder förväntar sig att vi ska arbeta med att minska vår miljöpåverkan från våra tjänster samt i hela värdekedjan.

Vi kommer integrera hållbarhet i våra befintliga tjänster och göra kontinuerlig hållbarhetsuppgradering. Materiel ska bytas ut mot mer miljövänliga alternativ när de är uttjänta. Utsläppen av växthusgaser i samband med transporter när vi utför våra tjänster kommer att vara noll under 2024.

Vi är en del i omställningen till mer hållbara tjänster.

Vi bidrar till att lösa de globala utmaningarna kopplat till klimatet, miljö genom att arbeta med förbättringar i våra tjänster och leverantörskedjor samt utveckla mer hållbara tjänster och lösningar. Vi ser detta som en del i vårt sociala ansvar och anser att anpassning till hållbara tjänster är nyckeln för att lyckas som företag i framtiden.

Solhems ska göra uppföljning av leverantörer för att säkerställa att våra hållbarhetskrav efterföljs.

Solhems arbetar för att främja mänskliga rättigheter, god miljöstandard och ansvarfulla affärsmetoder. Genom att bedriva affärer på ett ansvarsfullt sätt genom att respektera arbetsrätt, skydda hälsa, säkerhet och miljö, samt förhindra korruption och tillämpa sund affärspraxis.

Vad innebär hållbarhet?

Hållbar utveckling handlar inte bara om miljö och klimat. Det är också en fråga om den sociala och ekonomiska aspekten av hur vi får planeten att leva vidare tillsammans med oss människor. Enligt FN:s definition är hållbar utveckling ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”

De tre hållbarhetsaspekterna

Många tänker i första hand på klimat och miljö när de hör ordet hållbarhet. Men begreppet omfattar tre aspekter som ni behöver ta hänsyn till i alla beslut och i den utveckling ni driver:

  • den sociala aspekten:  Den mänskliga dimensionen. Hur påverkar er verksamhet er själva och alla runtomkring? Det handlar bland annat om hur era anställda mår, men också om hur alla på ett rättvist, jämställt och jämlikt sätt ska kunna ta del av jordens resurser. Att respektera mänskliga rättigheter.
  • den ekonomiska aspekten: Den hushållande dimensionen – att inte förbruka kapitalet utan att ta av avkastningen. Det handlar om att agera långsiktigt och inte fokusera på att maximera inkomsterna på kort sikt. Hur motverkar er verksamhet fattigdom och håller ni er inom de ekologiska ramarna?
  • klimat- & miljöaspekten: Detta utgör alltings grund och kan sägas vara vår livförsäkring. Det handlar om att verka på ett sådant sätt så att vi har fungerande ekosystemtjänster som förser oss med ren luft, rent vatten, filtrering av UV-strålar, insekter som pollinerar växterna och så vidare.

SOLHEMS FÖNSTERPUTS OCH TAKVÅRD

LINVÄGEN 1
541 55 Skövde

0708-135500
info@solhemsfp.se